Fjädring för lätta lastbilar

Fordonets köregenskaper påverkas när du kör med tung last. Originalfjädrar och stötdämparna kan bottna vid körning på ojämnt underlag. Dessa faktorer enskilt eller i samverkan påverkar säkerhetsmarginalerna vid körning och förhållandena vid lastning och arbete. Montering av hjälpfjädring är den vanligaste förekommande åtgärden för att göra en lätt lastbil tryggare och bättre med tung last. Hjälpfjädring finns i tre kategorier med stigande prisnivå och egenskaper: Hjälpfjädring, Hjälpluftfjädring och Helluftfjädring. Almeco kan självklart vid behov även montera bättre och mer anpassade stötdämpare.

Hjälpfjädring (mekanisk)

mad-suspension-image-1Hjälpfjädring innebär att existerande fjädring kompletteras med extra fjädrar (på vissa modeller byts originalfjädrarna ut). Hjälpfjädringen gör att ditt fordon behåller väghållningen, sin ursprungliga höjd och ger existerande fjädring mer arbetsutrymme – när lastbilen är fullt lastad. Hjälpfjädrar behöver ingen luft, är enkla att montera och relativt billiga. Nackdelen i förhållande till luftfjädring är att hjälpfjädring inte är ställbar. Hjälpfjädring passar bäst när fordonet oftast framförs med tung last. Kör du med olika tunga laster eller helt olastat är luftfjädring det klart bättre alternativet. Hjälpfjädring finns till många på marknaden förekommande lätta lastbilmodeller. Almeco säljer (och monterar om så önskas) hjälpfjädring från holländska MAD. Till vissa populära modeller som t.ex. VW Transporter och Renault Traffic m.fl. finns Heavy Duty (HD) hjälpfjädring för konstant last på minst 600 kg. Almeco säljer även MAD:s höjningssatser som är framtagna för i första hand off-road och då ersätter bilens originalfjädrar. MAD hjälpfjädrar i stål kostar mellan 2000:- och 3500:- + moms och frakt. Vill du ha dem monterade kostar det mellan 750:- och 2500:- beroende på bilmodell. 

Luftfjädring

Luftfjädring är för yrkesfolk som lastar hårt och med olika last. Typiska exempel på fordon som har nytta av luftfjädring är ambulanser, husbilar, minibussar, bilbärgare, skol-, taxi- och färdtjänstbilar, dragbilar till husvagn och släp, distributionsbilar och transportfordon i nyttotrafik. Luftfjädring finns i flera olika steg och prisnivåer men en mängd olika funktioner till tillval som alla innebär förbättrade egenskaper och såklart högre pris. Observera att hjälpluftfjädring endast monteras på bakaxeln. Prisbilden sträcker sig från cirka 6500:- exklusive moms och montering för den enklaste varianten, och uppåt till rejäla belopp för professionella tillämpningar med mycket specifika krav och användningssituationer.

Hjälpluftfjädring (endast bakaxel)

Allmn-Fordon_Page_1_Image_0002Hjälpluftfjädring är en luftförstärkt hjälpfjädring där bilens originalfjädring i bak finns kvar och man fyller bälgarna manuellt via nipplar med tryckluft t ex på en mack eller en kompressor utanför bilen. Det är den enklaste varianten av luftfjädring men även den ger klara fördelar vid tung lastning. Observera att luftpåfyllning sker helt manuellt. Pris cirka 6500:- exklusive moms, frakt och montering beroende på bilmodell och hur mycket som bälgarna ska klara att bära.

Prisexempel hjälpluftfjädring

Ride Rite med manuell luftpåfyllning. Denna sats har luftnipplar som placeras i tankluckan eller i bak vid draget som man fyller med luftpåfyllare.

  • Utan montering: 6 460:- + moms + frakt.
  • Inklusive montering:  8 460:- + moms.

Ride Rite med kompressor och manöverpanel i hytt. Detta är en klar fördel om du kör med olika last och ofta behöver förändra lufttrycket.

  • Utan montering: 11 000:- + moms och frakt.
  • Inklusive montering: 16 4000:- + moms.

Prisbilden varierar något beroende på bilmodell.

Almeco inte kan utföra ombyggnad på bakaxeln på bilar med chassiet Alko-Kober.

Helluftfjädring

Att_bygga_om_till_helluft_Page_4_Image_0002Det mest ändamålsenliga är Helluftfjädring där originalfjädrarna tas bort och byts ut mot specifikt modellanpassade luftburna fjädringskomponenter. Denna produkt finns också i flera steg där det mest komplexa och självförsörjande systemet har nivåsensorer och sköter sig helt självt via kompressor, ventiler och varierande last, precis som på dagens moderna stora lastfordon och bussar med bra åkkomfort.

Heluftfjädring på enbart bakaxeln är ett luftfjädringsalternativ där fjädringen bak sköter sig självt med nivåavkänning lika som på stora lastbilar, manöverpanel på spiralkabel vid förarstol där det går att sänka och höja manuellt. Används med stor fördel t.ex. vid sandspridarkörning.

fulluft-0004Helluftfjädring på båda fram- och bakaxel är det mest exklusiva och det som ger flest goda egenskaper och användningsmöjligheter. Helluftfjädring både fram och bak, 4-corner som den också kallas, kan även fås med funktionen Autonivå vilket är förträffligt på husbilar som t.ex. nya VW California. Prisexemplen för helluftfjädring är inklusive montering då de måste monteras av auktoriserad verkstad.

Prisexempel helluftfjädring bakaxel

  • VW Transporter c:a 30 350 :- + moms.
  • MB Sprinter, övriga bakhjulsdrivna bilar med bladfjädring c:a 55 000:- + moms.

Prisexempel helluftfjädring fram och bakaxel

  • VW Transporter med automatisk nivåkontroll ligger på runt 60 000:- + moms.

Almecos stylade VW T5 med helluftfjädring NivoAir

Karnag, Firestone Industrial Products och VB Airsuspension

Almeco utrustar fordon med luftfjädring av kända kvalitetskomponenter. Firestone och holländska VB Airsuspension är två märken som svenska Karnag är återförsäljare för och vi monterar. Exempel på produkter är Firestone Ride-Rite, Air Lift Ride Control och VB Airsuspension NivoAir. Holländska VB Airsuspension har Letter of no objection från chassitillverkarna, vilket betyder att bilens fabriksgaranti gäller vid eftermontering av luftfjädring.

MAD hjälpfjädring

MAD är ett holländskt företag vars hjälpfjädrar hjälper till att bibehålla stabilitet samt komfort med tungt lastat fordon till ett rimligt pris. Den tyska testanstalten TÜV har fastställt dessa egenskaper.

Vilken fjädring ska du ha?

Mängden komponenter, tillval och utrustningsvarianter är stor och förvirrande för den oinsatte. Tänk efter vad du ska använda fordonet till och lämna resten åt Almeco. Vet du redan vilken fjädring du ska ha så är det bara att ringa så diskuterar vi saken. Vänligen notera att prisbilden för den enklaste luftfjädringen börjar på cirka 6500:- exklusive moms, frakt och montering beroende på bilmodell och hur mycket som bälgarna ska klara att bära. Vi arbetar bara med arbetsfordon. Hör av dig så diskuterar vi vilket upplägg som passar din företagsbil.

Film luftfjädring